TY - JOUR ID - 3207 TI - بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - علویانی, سوسن AU - فتحی آذر, اسکندر AU - ادیب, یوسف AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AD - استاد دانشگاه تبریز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 1 EP - 23 KW - تجربه‌ی استادان KW - روش کیفی KW - رویکرد معماری دانش KW - فرآیند تدریس DO - 10.22099/jcr.2015.3207 N2 -  هدفاصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه­ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانشبود. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی – توصیفی بود. جامعه آماری شاملاستادان دانشگاه تبریز از دانشکده­های مختلف با گرایش­های مختلف تحصیلی بودکهحداقل پنج سال سابقه­ی تدریس داشتند. بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند مصاحبه­هاینیمه سازمان یافته و عمیق با 16 نفر از استادان دانشگاه در به کارگیری رویکردمعماری دانش در فرآیند تدریس صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه ازنظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی داده­هایپژوهش از روش مطالعه­ی مکرر، مقایسه­ی مستمر داده­ها، خلاصه­سازی و دسته­بندیاطلاعات بدون اینکه داده­ها آسیبی ببینند، استفاده شد. داده­های به دست آمده ازاین مصاحبه­ها با استفاده از روش پیشنهادی کلایزی موردتحلیل قرار گرفت. سه مضمون اصلی از یافته­ها استخراج شد که عبارتند از: (الف)فرآیند آزادی، (ب) تکالیف تعاملی و (ج) و وسایل آموزشی می­باشد امّا با این حالبیشتر استادان تمایل و گرایش عمده به سمت و سوی رفتار­گرایی و تا حدودی شناخت­گراییداشتند. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3207.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3207_10851a42f2365b5d7296e21eccc4796e.pdf ER -