TY - JOUR ID - 2972 TI - بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های ورزش و نقش آن بر سلامت در کتاب‌های درسی دوره راهنمایی JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - عابدینی بلترک, میمنت AU - صالحی عمران, ابراهیم AD - دانشگاه اصفهان-گروه علوم تربیتی AD - استاد و عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 95 EP - 117 KW - تحلیل محتوا KW - کتاب های درسی KW - دوره راهنمایی KW - ورزش KW - سلامت DO - 10.22099/jcr.2014.2972 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی به عنوان مهم ترین عنصر آموزش می باشد تا میزان توجه به هریک از مفاهیم مورد نظر در زمینه ی ورزش مشخص گردد. مؤلفه های این پژوهش شامل آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها، زمان مناسب انجام ورزش، انجام ورزش متناسب با سن نوجوانان، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن نوجوانان با انواع ورزش، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه ی مناسب پس از انجام ورزش، توجه به ورزش های بومی و محلی، آشنا ساختن با ورزشکاران نامی و حیطه های ورزشی مربوط به آنان می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن موجود در صفحات می باشد. جامعه ی این پژوهش شامل، کتاب های فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم، دینی و قرآن دوره راهنمایی در سال تحصیلی1388- 1387 می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مؤلفه ی آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده است و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه های زمان مناسب انجام ورزش، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه مناسب پس از انجام ورزش و توجه به ورزش های بومی و محلی است. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2972.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2972_a4e86833e14e8a9054ceef2f9854a515.pdf ER -