TY - JOUR ID - 241 TI - برنامه‌ریزی درسی مدرسه - محور راهبردی برای تمرکززدایی از نظام برنامه‌ریزی درسی JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - پیری, موسی AU - عطاران, محمد AU - کیامنش, علیرضا AU - حسین‌نژاد, غلامرضا AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت معلم تهران AD - دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران AD - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران AD - استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 1 EP - 27 KW - برنامه‌ریزی درسی KW - برنامه‌ریزی درسی مدرسه – محور KW - تصمیم‌گیری KW - تمرکززدایی KW - مدرسه – محوری DO - 10.22099/jcr.2012.241 N2 - مقاله‌ی حاضر، به بررسی نقش برنامه‌ریزی درسی مدرسه – محور در تمرکززدایی از نظام برنامه‌ریزی درسی می‌پردازد. تمرکززدایی از نظام برنامه‌ریزی درسی، از مهمترین مسایل تعلیم و تربیت در عصر حاضر است که در نظام تعلیم و تربیت ایران نیز در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. عده‌ای، نظام برنامه ریزی درسی متمرکز را پاسخگوی نیازهای در حال تغییر نمی‌دانند و به کاستی‌ها و ناکامی‌های آن اشاره می‌کنند و گروهی دیگر، از نظام برنامه‌ریزی درسی متمرکز در تدوین برنامه‌های درسی حمایت می‌کنند. ایده‌ی برنامه‌ریزی درسی مدرسه- محور بر این پایه استوار است، که بهترین مکان برای طراحی برنامه‌ی درسی آن جایی است، که معلم و شاگرد در تعامل با یکدیگر هستند. برخلاف برنامه‌ی درسی مرسوم و متمرکز، که معلم را مجری صرف برنامه‌ی درسی قلمداد می‌کنند، معلم در این گونه برنامه‌ی درسی، نقش بارزتری نسبت به برنامه‌های درسی سنتی دارد. همچنین، دانش‌آموزان احساس می‌کنند که یادگیری با نیازهای آنان بیشتر مرتبط است و برنامه‌ی درسی انعطاف‌پذیر بوده و به سادگی موضوع‌های نو ظهور را که با برنامه‌ی درسی ارتباط نزدیک دارند، تلفیق می‌کند. طراحی برنامه‌ی درسی مدرسه- محور، از عواملی؛ مانند هدف‌های ملی تعلیم و تربیت، یادگیرنده، منابع در دسترس، فرهنگ مردم اطراف مدرسه، محیط مدرسه، راهبردها و نظام ارزشیابی و درجه‌ی اختیارات تصمیم گیری مدارس درباره‌ی برنامه‌ی درسی متأثر می‌شود. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_241.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_241_d67de702d62ab3dbf29c681bc4f2d7e4.pdf ER -