دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی
1
31
FA
علی
عبدی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
ali_abdi2004@yahoo.com
بهاره
بابایی
دبیر آموزش و پرورش
bahare.babaei2012@gmail.com
10.22099/jcr.2014.2968
<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl">هدف از مطالعه­ی حاضر تحلیل محتوای کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره­ی راهنمایی بر اساس <br />مؤلفه­های هوش هیجانی می­باشد. به همین منظور کتاب­های مطالعات اجتماعی و علوم سال اول، دوم و سوم با توجه به مؤلفه­های هوش هیجانی بر اساس چک­لیست دیوید گلمن که شامل 5 مؤلفه و 26 زیرمجموعه می­باشد، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که متداول­ترین مؤلفه­ی­ هوش هیجانی در متن کتاب مطالعات اجتماعی، مؤلفه­ی آگاهی اجتماعی، در تمرین­ها، مؤلفه­ی خودمدیریتی و در تصویرها، مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و در متن و تمرین­های کتاب علوم، مؤلفه­ی خودمدیریتی می­باشد. بیشترین میزان توجه در متن کتاب اجتماعی سال اول شامل مؤلفه­ی خودمدیریتی و در سال دوم و سوم، مؤلفه­ی آگاهی اجتماعی و در متن کتاب علوم سال اول مؤلفه­ی انگیزش و در سال دوم و سوم مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و خودآگاهی، در تمرین­های کتاب اجتماعی هر سه سال، مؤلفه­ی خودمدیریتی و در تمرین­های کتاب علوم سال اول و دوم مؤلفه­ی خودمدیریتی و در سال سوم، مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و در تصویرهای کتاب اجتماعی هر سه سال شامل مؤلفه­ی مهارت اجتماعی بوده است. به هیچ­کدام از مؤلفه­های هوش هیجانی در تصویرهای کتاب­های علوم توجه نشده است. با توجه به نتایج پژوهش در کل می­توان گفت که به مؤلفه­های هوش هیجانی در کتاب مطالعات اجتماعی توجه شده است، در حالی­که به این مؤلفه­ها در کتاب علوم بسیار کم توجه شده است. همچنین مؤلفه­های هوش هیجانی در کتاب­های مطالعات اجتماعی و علوم تجربی به طور منطقی و از یک پایه به پایه­ی دیگر مرتب نشده است.</span>
تحلیل محتوا,هوش هیجانی,کتاب مطالعات اجتماعی,کتاب علوم تجربی,دوره ی راهنمایی
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2968.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2968_4c10b5504f9c05e504623f10b1d19cb1.pdf
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
ساخت آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب جهت دانشآموزان دورهی ابتدایی
33
51
FA
سوسن
جباری
دانشگاه شیراز
jabbari@shirazu.ac.ir
محسن
خادمی
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
mkhademi@yahoo.com
10.22099/jcr.2014.2970
این پژوهش با هدف ساخت، و بررسی روائی و پایائی آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب برای دانشآموزان کلاسهای سوم و چهارم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.<br />به این منظور 1200 دانشآموز از کلاسهای سوم، چهارم و پنجم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، آزمون تشخیصی سطح خواندن و درک مطلب در دو بعد خواندن و درک مطلب با 11 خردهآزمون که شامل سلیسخوانی، توسعه واژگان، آگاهی واجشناختی ایده اصلی متن، ارجاعات محتوایی، حقایق و ایدهها در متن، ارتباطات علی و معلولی در متن، توالی وقایع، گرفتن نتایج بر اساس شواهد، تفسیر و هدف نویسنده بود. پس از بررسی مقدماتی اجرا شد و بر اساس شاخصهای روانسنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، از شیوههای روائی وابسته به ملاک روائی محتوایی و همبستگی نمرههای خردهآزمون با یکدیگر و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید که در سطح مطلوب بود. تحلیل عامل انجام شد که نشانگر روش مطلوب آزمون بود.<br />یافتهها بیانگر آن بود که روائی ملاکی در سطح بالا و پایایی در سطح مورد قبول بود. از نظر پایایی بالاترین خردهآزمونها به ترتیب سلیسخوانی، واژگان و ایده اصلی متن و ارجاعات محتوایی بودند و از نظر روایی بهترین خردهآزمونها سلیسخوانی و واژگاه و ایده اصلی متن بود. نتایج نشان داد آزمون تشخیصی خواندن در مورد خواندن و میزان درک مطلب اطلاعات لازم، را ارائه میدهد و میتواند در جهت تشخیص و سرند مشکلات خواندن و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کاربرد داشته باشد.
خواندن,درک مطلب,آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2970.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2970_34d5f33804819b778253778cf4ee889b.pdf
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام، توازن و تناسب) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان دوره کارشناسی رشتههای مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز
53
72
FA
مهدی
محمدی
دانشگاه شیراز
m48r52@yahoo.com
رضا
ناصری جهرمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
dr_rnaseri@hotmail.com
هاجر
معینی شهرکی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
moeini2702@ymail.com
10.22099/jcr.2014.2971
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام، توازن و تناسب) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که جامعه آماری آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای (مدیریت بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز (560 نفر) تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان نمونه پژوهش (376 نفر) انتخاب گردید. در تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری SPSS16 و LISREL استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی (علی نیا، 1391) و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل چشم شایستگی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین انسجام، توازن و تناسب برنامه درسی و نیز بین شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید اثربخشی برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان این سه رشته رابطه مثبت و معناداری دارد.
انسجام,توازن,اثربخشی,مدیریت بازرگانی,مدیریت صنعتی,مدیریت آموزشی,دانشگاه شیراز,شایستگی
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2971.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2971_00776c2524f0f0f0b9575bbe84def9fc.pdf
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
مقایسه ی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان
73
93
FA
محبوبه
مهرورز
دانشگاه علامه طباطبایی
mehrvarzmahboobe66@yahoo.com
مهسا
مرادی
دانشگاه علامه طباطبایی
moradi.mahsa66@yahoo.com
سمانه
عبدلی
دانشگاه علامه طباطبایی
samaneh.abdoli67@gmail.com
10.22099/jcr.2014.2974
<span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl">هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه­ی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بوده است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با 2 گروه است. جامعه­ی مورد مطالعه­ی این پژوهش را کلیه­ی دانشآموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانشآموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان بودند که نمونه­گیری به دلیل محدودیت اجرا بهصورت نمونه­گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت هرمنس (1977) و آزمون یادگیری محقق ساخته (1392) بود و بهمنظور محاسبه­ی پایایی پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان پایایی آن 87/. به دست آمد و بهمنظور محاسبه پایایی آزمون یادگیری، از کودرریچاردسون 20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری</span><span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl"> 73/.</span><span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl"> به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده­ها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: روش مبتنی بر الگوی گانیه و الگوی دیک و کری تفاوتی در میزان تأثیر بر انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روش­های آموزشی (گانیه و دیک کری) ازنظر میزان یادگیری تفاوت معنی­داری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه، بر یادگیری دانشآموزان اثربخش­تر است.</span>
الگوهای طراحی آموزشی,الگوی طراحی آموزشی دیک و کری,الگوی طراحی آموزشی گانیه,انگیزش,یادگیری
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2974.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2974_3e7a728c54fcd79955eae4570dea1eeb.pdf
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
بررسی میزان توجه به مؤلفههای ورزش و نقش آن بر سلامت در کتابهای درسی دوره راهنمایی
95
117
FA
میمنت
عابدینی بلترک
دانشگاه اصفهان-گروه علوم تربیتی
abedini.gilan@gmail.com
ابراهیم
صالحی عمران
استاد و عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر
edpes60@hotmail.com
10.22099/jcr.2014.2972
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی به عنوان مهم ترین عنصر آموزش می باشد تا میزان توجه به هریک از مفاهیم مورد نظر در زمینه ی ورزش مشخص گردد. مؤلفه های این پژوهش شامل آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها، زمان مناسب انجام ورزش، انجام ورزش متناسب با سن نوجوانان، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن نوجوانان با انواع ورزش، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه ی مناسب پس از انجام ورزش، توجه به ورزش های بومی و محلی، آشنا ساختن با ورزشکاران نامی و حیطه های ورزشی مربوط به آنان می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن موجود در صفحات می باشد. جامعه ی این پژوهش شامل، کتاب های فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم، دینی و قرآن دوره راهنمایی در سال تحصیلی1388- 1387 می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مؤلفه ی آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده است و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه های زمان مناسب انجام ورزش، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه مناسب پس از انجام ورزش و توجه به ورزش های بومی و محلی است.
تحلیل محتوا,کتاب های درسی,دوره راهنمایی,ورزش,سلامت
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2972.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2972_a4e86833e14e8a9054ceef2f9854a515.pdf
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
3
2
2014
02
20
تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391
119
136
FA
مریم
افضل خانی
استادیار دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
afzalkhani_mr@yahoo.com
اعظم
سمیعی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
samiai@yahoo.com
10.22099/jcr.2014.2973
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی (متن، پرسشها و تصاویر) از منظر فعال و غیر فعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 92-1391 بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم بود. کل کتاب به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علومتربیتی تأیید شد. واحد مطالعه درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسشها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیرفعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که متن کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 02/0 ، متنی غیرفعال و غیر پویاست و بیشتر به بیان حقایق و ارائهی اطلاعات میپردازد. پرسشهای کتاب با ضریب درگیری 36/1 نشان میدهد که پرسشها فعال و پویا هستند و زمینه را برای یادگیری فعال فراهم میکنند، اما تصاویر کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 25/0 نشان دهندهی غیرفعال و غیرپویا بودن تصاویر است و زمینه را برای فعالیت فراهم نمیکند. بنابراین، متن و تصاویر کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی 92-1391 به روش غیرفعال و پرسشهای کتاب به روش فعال تدوین شدهاند.
تحلیل محتوا,هدیههای آسمانی,پایهی ششم,فعال و غیر فعال,ویلیام رومی
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2973.html
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2973_46f131d8c2bfcfe1b627761b235f6ee9.pdf