%0 Journal Article %T بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش %J پژوهش‌های برنامه درسی %I دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2251-6794 %A علویانی, سوسن %A فتحی آذر, اسکندر %A ادیب, یوسف %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 5 %N 1 %P 1-23 %! بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش %K تجربه‌ی استادان %K روش کیفی %K رویکرد معماری دانش %K فرآیند تدریس %R 10.22099/jcr.2015.3207 %X  هدفاصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه­ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانشبود. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی – توصیفی بود. جامعه آماری شاملاستادان دانشگاه تبریز از دانشکده­های مختلف با گرایش­های مختلف تحصیلی بودکهحداقل پنج سال سابقه­ی تدریس داشتند. بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند مصاحبه­هاینیمه سازمان یافته و عمیق با 16 نفر از استادان دانشگاه در به کارگیری رویکردمعماری دانش در فرآیند تدریس صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه ازنظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی داده­هایپژوهش از روش مطالعه­ی مکرر، مقایسه­ی مستمر داده­ها، خلاصه­سازی و دسته­بندیاطلاعات بدون اینکه داده­ها آسیبی ببینند، استفاده شد. داده­های به دست آمده ازاین مصاحبه­ها با استفاده از روش پیشنهادی کلایزی موردتحلیل قرار گرفت. سه مضمون اصلی از یافته­ها استخراج شد که عبارتند از: (الف)فرآیند آزادی، (ب) تکالیف تعاملی و (ج) و وسایل آموزشی می­باشد امّا با این حالبیشتر استادان تمایل و گرایش عمده به سمت و سوی رفتار­گرایی و تا حدودی شناخت­گراییداشتند. %U https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3207_10851a42f2365b5d7296e21eccc4796e.pdf