%0 Journal Article %T فهم آموزش اخلاق در مدارس ابتدایی شهر شیراز از دیدگاه معلمان پایه ی اول %J پژوهش‌های برنامه درسی %I دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2251-6794 %A خوشبخت, فریبا %A کارور, نجمه %A مزیدی, محمد %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 4 %N 2 %P 131-162 %! فهم آموزش اخلاق در مدارس ابتدایی شهر شیراز از دیدگاه معلمان پایه ی اول %K اخلاق %K آموزش و پرورش %K معلم %K اول ابتدایی %K شیراز %R 10.22099/jcr.2015.3107 %X       هدف مقاله حاضر بررسی و فهم آموزش اخلاق در پایه­ی اول ابتدایی از دیدگاه معلمان بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفت. گردآوری داده­ها، به روش مصاحبه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه­ی هدفمند و با توجه به اصل رسیدن به نقطه اشباع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شیوه­ی تحلیل محتوای استقرایی متون مصاحبه ها استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر روی آموزش اخلاق از دیدگاه معلمان اول ابتدایی عبارت­اند از ویژگی­های دانش­آموز که سن را دربر می­گیرد، مدرسه (معلم به عنوان الگو و انواع روش­های آموزشی همچون آموزش عملی، آموزش کلامی، آموزش رسمی، آموزش غیررسمی و آموزش تلفیقی)، خانواده، همکاری و هماهنگی بین عناصر آموزشی. نتایج تحلیل مصاحبه­ها همچنین موانع موجود در راه آموزش اخلاق را نشان داد. از دیدگاه معلمان اول ابتدایی موانع آموزش اخلاق عبارت­اند از عدم هماهنگی اولیا و مربیان، تناقض و دوگانگی بین عناصر تربیتی، دنیای مجازی و ارتباطات جمعی، آموزش و پرورش، معلم، گروه هم­سالان و برنامه­ی درسی. %U https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3107_c8dbbf62545377ea9775d5e02e5a73d2.pdf