per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
1
20
10.22099/jcr.2016.3838
3838
Research Paper
بررسی تأثیرکارورزی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای دانشجو معلمان
اعظم جمشیدی توانا
jamshidi.tavana@yahoo.com
1
محمد رضا امام جمعه
m_r_imam@yahoo.com
2
آموزش و پرورش
دانشگاه رجایی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کارورزی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و در زمره طرحهای پژوهشی شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران است که در سال تحصیلی 94-1393 برای اولین بار برنامه جدیدکارورزی را گذراندهاند؛ روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بود. حجم نمونه، 66 نفر بود که درگروه آزمایش 34 نفر و در گروه کنترل 32 نفرشرکت داشتند. ابزار سنجش پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی آن مورد تایید متخصصان دانشگاهی قرار گرفته و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. دادههای گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t همبسته، کوواریانس) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد میزان شایستگی حرفهای دانشجو معلمانی که با برنامه درسی کارورزی فکورانه آموزش دیدند نسبت به گروهی که با روش سنتی کارورزی را آموزش دیدند؛ بیشتر بود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که در توسعه شایستگیهای دانشجو معلمان، حضور و عمل و بازاندیشی بر عمل توسط دانشجومعلمان در کلاس درس، تعامل مدرسه و دانشگاه، حمایت استاد کارورزی و معلم راهنما، اهداف مشترک و هماهنگ مدرسه و دانشگاه، مسأله یابی، سمینار، کارگاه و پژوهش روایتی مؤثر است.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3838_338a68bd47857c7c1ecc52d36956c84d.pdf
کارورزی فکورانه
شایستگی
تربیت معلم
دانشجومعلمان
برنامه درسی
دانشگاه فرهنگیان
تهران
per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
21
38
10.22099/jcr.2016.3839
3839
Research Paper
ارزیابی اثربخشی بکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه
مرتضی کرمی
mor.karami@gmail.com
1
کبری قبادی
safiye.haddadi@gmail.com
2
صفیه حدادی
safiye.haddadi@yahoo.com
3
استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
اهداف: یکی از دغدغههای امروز سازمآنها در بحث آموزشهای ضمن خدمت و توسعه کارکنان، اثربخشی دورههای آموزشی است. هدف این مطالعه، بهکارگیری و سنجش اثر بخشی مدل طراحی آموزشی دیک و کری در برنامههای آموزش ضمن خدمت کارکنان بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت کننده در برنامه آموزشی منتخب در دانشگاه فردوسی مشهد بود که 60 نفر انتخاب شدند و به گروههای آزمایش و کنترل انتساب تصادفی یافتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه جهت سنجش رضایت، نگرش و آزمون پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی اثربخشی یادگیری فراگیران بود. روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی و پایایی آنها از آلفای کرونباخ و کودر- ریچاردسون احراز گردید.
یافتهها: در خصوص مولفههای تشکیل دهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر، نگرش مثبت تر، و یادگیری بهتردر قیاس با دورههای آموزشی موجود داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گیری نمود بهکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزشهای ضمن خدمت دانشگاهی موجب افزایش اثربخشی دورههای آموزشی میشود.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3839_a726e53e9620f1728207c8b342545da8.pdf
آموزش ضمن خدمت
اثربخشی
طراحی آموزشی
مدل دیک و کری
دانشگاه مشهد
per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
39
65
10.22099/jcr.2016.3625
3625
Research Paper
مقایسه اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه های منتخب داخلی و خارجی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان: ارائه ی برنامه ی درسی پیشنهادی
مهدی محمدی
m48r52@gmail.com
1
علیرضا حیدرزادگان
heidarzadegan@edpsy.usb.ac.ir
2
فاطمه زینعلی
fzeynali89@gmail.com
3
دانشیار دانشگاه شیراز
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجو
هدف کلی از انجام این پژوهش، مقایسه­­ی اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره­ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاههای منتخب داخلی و خارجی جهت ارائه­ی برنامه درسی پیشنهادی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­ی مدیریت آموزشی بود که با روش نمونه­گیری در دسترس، 21 نفر از اعضای هیأت علمی و 48 نفر از دانشجویان سال آخر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مقیاس محقق ساخته­ی اهمیت و قابلیت اجرایی دروس بود که با استفاده از روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ، روایی و پایایی آن محاسبه گردید و پس از تأیید، بین نمونه­ها توزیع و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: 1- در پنج درس بین استادان و دانشجویان اتفاق نظر وجود دارد. 2- در اهمیت سیزده درس تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی وجود دارد. 3- در قابلیت اجرایی ده درس، تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی وجود دارد. 4- بین اهمیت دو درس از دیدگاه اعضای هیأت علمی بر حسب سابقه خدمت آنان تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین قابلیت اجرایی دروس از دیدگاه اعضای هیأت علمی مرتبه­های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. 6- با مقایسه اهمیت و اولویت دروس مختلف در رئوس محتوایی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی، دوازده عنوان درس در رشته­ی مدیریت آموزشی پیشنهاد شد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3625_9165c618d08a45b7d53693e6db373902.pdf
برنامه درسی
کارشناسیارشد
مدیریت آموزشی
هیأت علمی و دانشجویان
per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
67
99
10.22099/jcr.2016.3840
3840
Research Paper
تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دورهی متوسطه بر مبنای مقولههای مفاهیم اساسی هفت گانه در کتاب راهنمای تدریس و مؤلفههای بیست و چهارگانهی اهداف در قلمرو باورها و گرایشها
محمد مزیدی
mmazidi52@gmail.com
1
محبوبه نژادشفیعی
nejhad59@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
مربی دانشگاه پیام نور و آموزش و پرورش
نشر فرهنگ اسلامی و نهادینه سازی ارزش­ها و باورهای دینی در ضمیر افراد از جمله مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت ایران است. برای انجام این امر خطیر نظام آموزشی کشور بیش از هر چیز نیازمند توجه دقیق و علمی به محتوای کتاب­های درسی، خصوصاً کتاب­های درسی دین و زندگی است. زیرا باورها و عقاید دینی و ارزش­های اخلاقی و رفتاری از جمله اموری هستند که معلول ساختار و محتوای نظام آموزشاند. محتوای کتب درسی در هر نظام آموزشی تعیین کننده و انتقال دهنده ارزشها و هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی هستند. به همین دلیل نیز محتوای کتاب­های درسی در هر کدام از دورههای تحول نیاز به تحلیل و بررسی علمی دارند، تا بر اساس اهداف آموزش و پرورش و نیز متناسب با شیوه­های نوین تدریس به منظور ارتقای رشد همه جانبه دانش­آموزان تدوین و تألیف گردند. در این پژوهش کتاب­های دین و زندگی دوره­ی متوسطه بر اساس مقوله­های هفتگانه مفاهیم اساسی و مؤلفه­های بیست و چهارگانه اهداف در قلمرو باورها و گرایش­ها که به وسیلهی سازمان تدوین کتب درسی مشخص گردیده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتاب­های دین و زندگی دوره­ی متوسطه به منظور تعیین ضریب درگیری دانش­آموزان با محتوای متن و قسمت­های اندیشه و تحقیق (پرسش­های) کتب یاد شده میباشد. بدین منظور، پس از مشخص نمودن مقوله­ها و مؤلفه­ها به عنوان ملاک­های تحلیل و در نظر گرفتن پاراگراف­های هر درس به عنوان واحدهای تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رمی به تحلیل محتوای متن و قسمت­های اندیشه و تحقیق کتابهای پیشگفته اقدام گردید. نتایج حاکی از آن است که میزان توجه به مقوله­های مفاهیم اساسی (هفتگانه) و مؤلفه­های بیست و چهارگانه در کتاب دین و زندگی دوم نسبت به کتاب­های اول و سوم بیشتر است و مقایسه نتایج حاصل از ضرایب درگیری(ISI) با نتایج مصاحبه­های انجام شده با دبیران درس دین و زندگی نیز نشان میدهد که میزان توجه مؤلفان در تدوین محتوای کتاب­ها بیشتر معطوف مقوله­ی مبانی و اصول دین بوده است تا دیگر مقوله­ها. با این اوصاف کتاب­های دین و زندگی دورهی متوسطه نیاز به تجدید نظر در زمینه­ی محتوای تدوین شده از سوی سازمان تدوین کتب درسی دارند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3840_3a00b7989075b6793e442ed908c0f0d3.pdf
تحلیل محتوای جهت داده شده یا مفهومی
ضریب درگیری دانش آموزان
دین و زندگی
باورها و گرایش ها
per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
101
126
10.22099/jcr.2016.3841
3841
Research Paper
پیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی
مجید علی پور بهزادی
1
ناصر نوشادی
noshadi5@hotmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه یاسوج
دانشگاه یاسوج
هدفپژوهش حاضر، پیش­بینی و گرایش به اندیشهی انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه براساس صلاحیت راهبری آنان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیأت علمیتمام وقت دانشگاه اصفهان به تعداد 500 نفر در سال تحصیلی 93-92 بود که از میان آنهانمونه­ای مشتمل بر217 عضو هیأت علمی بر اساس جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی و بااستفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوعهمبستگی بود. در این پژوهش دو ابزار مورد استفاده قرار گرفت: الف) مقیاس گرایش بهاندیشه­ی انتقادی (ریکتس، 2003)،مشتملبر33گویهودربردارنده3مؤلفه­یخلاقیت،بلوغشناختیواشتغالذهنی ب) مقیاس صلاحیت راهبری مشایخ(1383) که دارای 35 گویه و 3 مؤلفه کمک وراهنمایی، تبحر و درایت علمی و روابط انسانی روایی مقیاسها با روش تحلیل عامل بهشیوه تأییدی و پایایی مقیاسها با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب برایمقیاس گرایش به اندیشه­ی انتقادی برابر با 95/0 و برای مقیاس راهبری برابر با 82/0به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بینمؤلفه­ی صلاحیت راهبری و گرایش به اندیشه­ی انتقادی در بین استادان وجود داشت. ازطرفی یافتهها نشان دادند که67 درصد از واریانس گرایش به اندیشهی انتقادی به وسیلهمتغیرهای پیش­بین قابل توضیح است که در این بین مؤلفه «کمک و راهنمایی» سهم مثبت ومعناداری داشت. همچنین اعضای هیأت علمی خود را در تمامی ابعاد راهبری و اندیشهیانتقادی پایینتر از حد مطلوب ارزیابی نمودند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3841_00162e039cd034a57261a7b5fb74298a.pdf
راهبری
اندیشه ی انتقادی
اعضای هیأت علمی
دانشگاه اصفهان
per
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2016-08-22
6
1
127
145
10.22099/jcr.2016.3842
3842
Research Paper
تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه برجنبههای روانشناختی و تحصیلی دانشجویان
فریبا تابع بردبار
yasaman72004@yahoo.com
1
پیام نور
پیشرفتهای سریع در حوزه ارتباطات بیسیم، استفاده از تلفن همراه را بسیار افزایش داده است به گونهای که در محیطهای آموزشی مبتنی بر تلفن همراه، دریافت آموزش در همه حال و همه جا برای یادگیرندگان امکانپذیر شده است. بحث کارایی و موثر بودن کاربرد تکنولوژیهای جدید در امر آموزش همیشه مورد سؤال بوده است. در این پژوهش هدف این است؛ یادگیرندگانی که از طر یق تلفن همراه آموزش دیدهاند در حوزهی مسایل تحصیلی (پیشرفت تحصیلی) و مسایل روانشناختی (خودکارآمدی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و خستگی تحصیلی) چه تفاوتی با یادگیرندگان به روش سنتی (سخنرانی) دارند. جامعهی این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شیراز است. به علت عدم دسترسی به گروه نمونه از 60 دانشجوی داوطلب استفاده شد و از طرح نیمه آزمایشی جهت تعیین گروههای کنترل و آزمایش استفاده شد. از پرسشنامه­های انگیزه پیشرفت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد که تمامی ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. همچنین از نمرات کلاسی درس روش تحقیق دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان استفاده شد. از هر دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد که مقایسهی نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس در دو مرحله، حکایت از برتری معنادار روش تلفن همراه در افزایش خودکارآمدی، انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی داشت. آموزش از طریق تلفن همراه بر کاهش فرسودگی دانشجویان تأثیر معناداری نداشت. این مطالعه نشان میدهد استفاده از تکنولوژیهای جدید آموزشی زمانی که منطبق با نیازهای روز یادگیرندگان باشد میتواند به نحو بسیار مطلوبی اثربخش باشد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3842_ffc1339251e84a94ec814b461d38e0e2.pdf
جنبههای روانشناختی
دانشجو
تلفن همراه
خودکارآمدی تحصیلی
فرسودگی تحصیلی
انگیزه و پیشرفت تحصیلی