@article { author = {شمشیری, بابک and رحیمیان, سعید and تجلی اردکانی, حسین علی}, title = {بررسی برخی مؤلفه‌های برنامه درسی تربیت معنوی در چارچوب سنت‌گرایی سید‌حسین نصر}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {9}, number = {1}, pages = {320-355}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2019.5230}, abstract = {هدف اصلی این مقاله بررسی برخی مؤلفه­های برنامه­ی درسی تربیت معنوی بر مبنای سنت­گرایی سید­حسین نصر است. مؤلفه­های مورد بررسی اصول، روش­ها و محتواهای تربیت معنوی هستند. این پژوهش از نوع فلسفی است و با روش استنتاجی فرانکنا انجام­گرفت. یافته­ها نشان ­می­دهد برخی از اصول تربیت معنوی در منظومه­ی فلسفی-عرفانی نصر عبارتند از: اصل پیروی از سنت که متضمن عمل به آداب شریعت و طریقت نیز می­باشد، تبعیت از استاد، شکوفاسازی داشته­های فطری، حجاب­ و غفلت­زدایی، حضور اجتماعی فعال و کثرت طریقت­ها که متضمن تساهل و تسامح در امر تربیت است. روش­های تفکر، تأمل معنوی، مراقبه، هرمنوتیک معنوی، مطالعه­ی سه کتاب وحی، انسان و طبیعت؛ مطالعه­ی علوم سنتی، مشق نظری و عملی هنرهای سنتی، عمل به آداب روحانی، عمل­های صالح مبتنی بر نیکی، تقوا، توبه و مجاهده­ی درونی از روش­های تربیتی استنتاج­ شده­­اند. محتوای تربیت معنوی نیز شامل سنت و مؤلفه­های آن یعنی وحی­های الهی، میراث تصوف، علوم سنتی، ادبیات سنتی، هنرهای سنتی، اسطوره و نماد است. رویکرد نصر به تربیت معنوی توجه بیش­تری به زیبایی­شناسی، اخلاق، حیطه­ی عاطفی، عشق و جوهره­ی دین دارد و متضمن تعلیم­وتربیت کثرت­گراست.}, keywords = {مؤلفه‌های برنامه درسی,معنویت,تربیت معنوی,سنت‌گرایی,سید‌حسین نصر}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5230.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5230_fabe24b678a6e6a00023f48209453852.pdf} }