@article { author = {قربانی, حسین and میر شاه جعفری, سید ابراهیم and نصراصفهانی, احمدرضا and نیستانی, محمدرضا}, title = {خود شرح‌حال‌نویسی مشارکتی: الگویی نوین و منطبق با برنامه‌ی درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {44-84}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2019.5227}, abstract = {هدف پژوهش حاضر این بود که در دانشگاه فرهنگیان به طراحی و اجرای برنامه­ی­ درسی کارورزی بر اساس الگوی خودشرح­حال­نویسی مشارکتی بپردازد و تجربه دانشجومعلمان از این الگو را مورد تحلیل و بازنمایی قرار دهد. این مطالعه از حیث هدف توسعه­ای- کاربردی، از نظر نوع پژوهش کیفی و در طیف روش­های کیفی بر کُنش­پژوهی رهایی­بخش مبتنی است. در این پژوهش به تناسب از روش­های تحلیل اسناد، مصاحبه غیرساختارمند و پرسش­نامه محقق­ساخته استفاده شده است و داده­ها با استفاده از روش­های تحلیل مضمون و تی تک­نمونه­ای مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه پژوهش دانشجومعلمان پردیس شهید باهنر اصفهان را دربر می­گیرد و نمونه پژوهش یک کلاس متشکل از هجده دانشجوی پسر ورودی سال 92-1391 بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1395-1394 در ترم هشت رشته دبیری علوم اجتماعی مشغول به تحصیل بودند. این مشارکت­کننده­ها به شیوه ­نمونه­­گیری ملاک­محور انتخاب شدند و طی پانزده جلسه در طول یک ترم تحصیلی، کارورزی خویش را انجام دادند. ساختار الگوی پیشنهادی در قالب عناصر برنامه درسی کارورزی تدوین گردید که اعتبار و روایی آن به تأیید متخصصان برنامه درسی و استادان دانشگاه فرهنگیان رسیده بود. همچنین برای ارزیابی مقبولیت و اعتبار نتایج از زاویه­بندی روش­شناختی و اعتباریابی دموکراتیک استفاده شد. یافته­ها نشان داد، الگوی کارورزی مبتنی بر خودشرح­حال­نویسی مشارکتی، می­تواند اهداف و راهبردهای مستتر در واحدهای درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان را محقق نماید. چنان­که تحلیل سرفصل­ واحدهای درسی کارورزی نشان داد، برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان حول چهار مضمون شامل: تمرین معلمی، پژوهش روایی، کُنش­های مشارکتی و گروهی و تبیین برنامه درسی کارورزی شکل گرفته است که این مضامین با تجارب دانشجومعلمان از الگوی پیشنهادی، هم­سو و هم­خوان می­باشند. همچنین یافته­ها نشان داد دانشجومعلمان توانسته بودند طیف اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و روش­های ارزشیابی ارائه شده در الگوی پیشنهادی را بالاتر از سطح میانگین تجربه نمایند. بنابراین طبق این نتایج می­توان اذعان داشت که الگوی خودشرح­حال­نویسی­مشارکتی با اهداف برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان منطبق است و می­تواند به مثابه یک الگوی کارورزی در برنامه درسی کارورزی این دانشگاه مورد کاربست قرار گیرد.}, keywords = {الگوی کارورزی,دانشجومعلم,خودشرح‌حال نویسی مشارکتی,روایت‌های زندگی}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5227.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5227_f512614b799e6db469dc3c736e5a0a3b.pdf} }