@article { author = {ایمان زاده, علی and عبادی, زهرا}, title = {تجربیات زیسته‌ی دبیران عربی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان عربی: مطالعه‌ای پدیدارشناختی}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-26}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2019.5224}, abstract = {هدف پژوهش حاضر تبیین تجربیات زیسته­ی دبیران عربی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان عربی در مدارس است. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و مبتنی بر فرد ماهر و از طریق مصاحبه ژرف­نگر با 20 نفر از دبیران عربی انجام گرفت. مصاحبه­ها ضبط و به روش استرابرت و کارپتنر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های حاصل از تجربیات دبیران عربی در خصوص ناکارآمدی زبان عربی در 5 مضمون اصلی «موانع مرتبط با دانش­آموزان»، «موانع مرتبط با معلمان»، «موانع مربوط به جامعه و فرهنگ»، «موانع مربوط به نظام آموزشی و برنامه درسی» و «موانع مربوط به ارزشیابی آموزشی» و 11 مضمون فرعی شناسایی شد. رفع این موانع مستلزم بازنگری در اهداف، محتوا و روش­های برنامه درسی عربی و تغییر نگرش جامعه، والدین و دانش­آموزان نسبت به اهمیت این زبان خارجی است.}, keywords = {زبان عربی,ناکارآمدی آموزش زبان عربی,دبیران عربی,پدیدارشناختی}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5224.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5224_3540d59e866425c56deb7583966552bd.pdf} }