@article { author = {مزیدی, محمد and گلزاری, سیما}, title = {بررسی میزان برخورداری کتاب‌های فارسی دوره‌ی ابتدایی از مؤلفه‌های خلاقیت}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {1}, number = {1}, pages = {69-109}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2012.244}, abstract = {هدف اساسی این تحقیق، بررسی میزان برخورداری کتاب‌های فارسی دوره‌ی ابتدایی از مولفه‌های خلاقیت، بر اساس دید گاه‌های گیلفورد و بیکاردز است. پس از مشخص کردن مولفه‌های مورد نظر، از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز به عنوان ملاک‌های تحلیل و تعیین بند هر درس به عنوان واحد تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی، به تحلیل محتوای متن، پرسش‌ها و تصاویر پنج کتاب مذکور اقدام شد. نتایج تحلیل نشان داد، که میزان توجه به خلاقیت در کتاب‌های اول و دوم ابتدایی در حد پایین تر از متوسط (ضریب درگیری پایین‌تر از 1) و کتاب‌های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی در حد بالا تر از متوسط (ضریب درگیری بالاتراز 1) بود، اما کتب مورد مطالعه از لحاظ توجه به مولفه‌های خلاقیت، به خصوص در بخش متن درس‌ها و تصاویر، نیاز به بازنگری واصلاحات اساسی دارند.}, keywords = {خّلاقیت,مولفه‌های خلّاقیت,ضریب درگیری}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_244.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_244_241705c4a1f8f781dbb9b941653b6d50.pdf} }