@article { author = {شریفیان, فریدون}, title = {جدال‌های پارادایمی در برنامه‌درسی و تحلیل جریان نومفهوم‌سازی از منظر ادعای جابجایی پارادایم}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3079}, abstract = {      موضوع این مقاله بررسی جدال‌‌های پارادایمی در برنامه‌درسی و تحلیل ادعای پاینار مبنی بر جابجایی پارادایم است. پس از مقدمه، منازعه‌های پارادایمی در برنامه‌درسی تشریح شده تا نسبت آن‌ها با ادعای جابه­جایی پارادایم مشخص و زمینه برای بحث پیرامون این ادعا فراهم شود. در این راستا سه موضع‌گیری شامل: الف) دیدگاه حامی وجود پارادایم برنامه‌درسی، ب) دیدگاه معتقد به نبود پارادایم برنامه‌درسی یا پذیرش یک تلقی خاص و ج) دیدگاه محافظه‌کار درباره بود یا نبود پارادایم برنامه‌درسی معرفی گردیده است. در ادامه، موضع پاینار درباره جابه­جایی پارادایم در برنامه‌درسی مطرح شده، ضمن معرفی تلاش‌های اصلی وی و بعضی نومفهوم‌گرایان برای اثبات جابه­جایی پارادایم، استدلال‌های این گروه نقد و تحلیل شده است. تلاش‌های پاینار و نومفهوم‌گرایان عبارت‌اند از استناد به تاریخ علم برای اثبات جابه­جایی پارادایم از نظر تامس کهن، معرفی سنت‌گرایی به‌ عنوان پارادایمی به حاشیه رانده شده و همچنین تولید آثار مکتوب و به­‌طور خاص کتاب نظریه‌پردازی برنامه‌درسی. نقد و بررسی تلاش‌ها به این نتیجه منتهی شده است که با وجود اهمیت و نقش برجسته نهضت نومفهوم‌سازی، به دلایلی نمی‌توان آن­را در معنای مورد نظر تامس کهن مصداقی از جابه­جایی پارادایم دانست. در بخش پایانی، از منظری غیر از جابه­جایی پارادایم به نومفهوم‌سازی برنامه‌درسی نگریسته شده و ماهیت آن معرفی گردیده است.}, keywords = {برنامه‌درسی,نومفهوم‌سازی,پارادایم,جدال‌های پارادایمی,جابه جایی پارادایم}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3079.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3079_fc9f490acb32e643dd3a40d3c7f6df49.pdf} } @article { author = {ابوالقاسمی نجف آبادی, مهدی and میرالی رستمی, ام کلثوم and شیخی فینی, علی اکبر}, title = {تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی جیکساو بر احساس تعلق به مدرسه در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان نجف‌آباد}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {23-35}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3080}, abstract = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از روش تدریس یادگیری مشارکتی جیکساو بر احساس تعلق به مدرسه در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان نجف‌آباد می‌باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات شبه آزمایشی با  گروه کنترل و آزمایش است. جامعه­ی این تحقیق شامل کلیه دبیرستان‌های شهرستان نجف‌آباد (18 دبیرستان) در سال تحصیلی90-91 است. به  روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 2 مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب و از بین این دو دبیرستان چهار کلاس به‌عنوان نمونه به‌تصادف انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری احساس تعلق به مدرسه از پرسشنامه­ی احساس تعلق به مدرسه بتی، بری و وات(2005) استفاده شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه به‌وسیله‌ی متخصصان تأیید شده است و پایایی این ابزار به روش آلفای کرانباخ77/0به دست آمده است. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج این پژوهش بیان‌کننده این است که استفاده از روش یادگیری مشارکتی جیکساو دارای تأثیر معنادار در سطح 05/ 0بر احساس تعلق به هم­سالان، مشارکت در مدرسه و مشارکت در جامعه می‌باشد. همچنین  استفاده از روش یادگیری مشارکتی جیکساو در این پژوهش باعث افزایش نمره کل محاسبه شده بر احساس تعلق به مدرسه در سطح 05/0 می‌باشد.}, keywords = {احساس تعلق به مدرسه,روش تدریس یادگیری مشارکتی جیکساو,دانش‌آموزان دوره متوسطه,شهرستان نجف‌آباد}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3080.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3080_3ecd58398298c3d378140613ca6a1866.pdf} } @article { author = {محمدی, مهدی and مرزوقی, رحمت اله and ناصری جهرمی, رضا and رحمانی, هادی}, title = {ارزیابی تناسب محتوای برنامه درسی تجربه‌ شده دوره کارشناسی رشته‌های مدیریت (بازرگانی و صنعتی) با ویژگی‌های مدیر اسلامی}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {37-60}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3081}, abstract = {هدف کلی از انجام این پژوهش، ارزیابی تناسب محتوای برنامه درسی تجربه‌ شده دوره کارشناسی رشته‌های مدیریت (بازرگانی و صنعتی) با ویژگی‌های مدیر اسلامی بود. این پژوهش، جزء طرح‌های ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل ابزارسازی بود. جامعه آماری شامل تمامی استادان و تمامی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز، در سال تحصیلی 91- 92 بوده است. در مرحله کیفی؛ با استفاده از روش نمونه‌گیری اشباع نظری، تعداد 25 نفر از استادان به عنوان آگاهی‌دهندگان کلیدی (خبرگان) انتخاب و پس از انجام مصاحبه ساخت‌مند با آنان، ویژگی‌های مدیر اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله کمّی؛ ابتدا این معیارها در اختیار 30 نفر از استادان یادشده قرار گرفت که مشخص نمایند تا چه حد برنامه درسی تجربه شده این دو رشته باید ویژگی‌های مدیر اسلامی را در دانشجویان ایجاد نمایند. میانه نظرات آنان به عنوان سطح مطلوب درنظر گرفته شد. سپس با استفاده از روش کل شمار، تعداد 119 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش‌نامه بین آنان توزیع گردید. نتایج نشان داد که میزان تناسب محتوای برنامه درسی تجربه شده در رشته‌های گروه‌ مدیریت با ویژگی‌های مدیر اسلامی، کمتر از سطح مطلوب مورد نظر استادان است. همچنین مشخص گردید که بین تناسب محتوای برنامه درسی تجربه شده‌ی رشته‌های این گروه با ویژگی‌های مدیر اسلامی تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords = {ارزیابی,برنامه‌درسی تجربه شده,مدیریت بازرگانی,مدیریت صنعتی,دانشگاه شیراز,مدیر اسلامی}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3081.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3081_8ac6adda377ec6b1934c018cf45588c8.pdf} } @article { author = {بینش, مرتضی and کشتی آرای, نرگس and یوسفی, علیرضا and یارمحمدیان, محمدحسین}, title = {تجربه زیسته ی دانش آموزان از مدرسه: راهنمای عمل برنامه درسی}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {61-84}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3082}, abstract = {هدف از انجام این تحقیق، توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته‌ی دانش‌آموزان از مدرسه است. شرکت‌کنندگان در این پ‍‍ژ‍وهش دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهرستان سبزوار بودند که با روش نمونه‌گیری هدف‌مند متجانس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه‌ساختار یافته، نقاشی، دفترچه خاطرات بود. مصاحبه‌ها تک‌تک انجام می‌گرفت و کدگذاری می‌گردید که بعد از چهاردهمین مصاحبه اطلاعات به‌حد اشباع رسید و اطلاعات جدید به‌دست نیامد ولی برای اعتبار بخشی تا  بیست و دو نفر ادامه پیدا کرد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی بود. برای تعیین اعتبار یافته‌ها از روش سه سوسازی و روایی بازسازی واقعیت و برای افزایش پایایی پژوهش مصاحبه‌ها با یک برنامه‌ی قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمای‌های لازم و به‌دور از سوگیری و اعمال نظر خاص انجام می‌گرفت. نتایج به‌دست آمده در سه مقوله اصلی(‌مدرسه تصوری، مدرسه تعاملی(واقعی) و مدرسه ایده‌آل) دسته‌بندی شدند. یافته‌ها بیانگر آن بود که دانش‌آموزان  قبل از مدرسه گاه تصویر مثبت به‌خاطر انتظار سواددار شدن و زندگی با دوستان و گاه تصویر منفی به‌خاطر جدایی از والدین و ترس از مدرسه و گاه تصویر مبهم داشته‌اند. تجربه‌ی زیسته‌ی دانش‌آموزان از مدرسه نشان داد که آن‌ها مدارس امروزی را غیرصمیمی، خشک و با یک نگاه حاکم و محکوم که محتوای زیاد و غیرکاربردی را  به صورتی صرفأ مکانیکی آموزش می‌دهد، معرفی‌کردند. آنان مدارس ایده‌آل خود را دارای ویژگی‌هایی چون آزادی، نزدیک بودن به زندگی واقعی، شاد، انعطاف‌پذیر با روابط والدینی دانستند.}, keywords = {برنامه درسی تجربه شده,مدرسه تصوری,مدرسه تعاملی,مدرسه ایده‌آل}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3082.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3082_fcf7f2895d6f7b665e7a66cd93cf2548.pdf} } @article { author = {خسروی, علی اکبر and نیکان, محمود}, title = {مقایسه تاثیر دو روش تدریس بدیعه پردازی و سخنرانی در پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی در درس هنر}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {85-101}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3090}, abstract = {هدف از این پژوهش مقایسهی دو روش تدریس بدیعهپردازی و سخنرانی در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی در درس هنر بود. برای انجام این بررسی 50 دانشآموز به صورت تصادفی از بین کلیهی دانشآموزان ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان علیآبادکتول انتخاب و در دو گروه 25 نفری کنترل و آزمایش گمارده شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. برای اندازه گیری خلاقیت از (آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب) و برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون T و نرمافراز SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات خلاقیت دانشآموزانی که با روش بدیعهپردازی آموزش میبینند و دانشآموزانی که با روش سخنرانی آموزش میبینند، تفاوت معنا‌داری وجود دارد. همچنین بین دو گروه در چهار عامل سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط تفکر تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords = {بدیعه پردازی,خلاقیت,سخنرانی,سیالی,انعطاف پذیری,اصالت و بسط تفکر}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3090.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3090_8a69fdb92eadde4310fd7f555add3c10.pdf} } @article { author = {واصفیان, فرزانه and نقش, سیمین}, title = {مقایسه ی یادگیری خودنظم بخش و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس عادی و هوشمند اصفهان}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {4}, number = {1}, pages = {103-116}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2014.3084}, abstract = {هدف پژوهش حاضر مقایسه ی راهبردهای خودنظم بخش و پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان مدارس سنتی و هوشمند و مقایسه رابطه‌این دو متغیر در دانش‌آموزان دو مدرسه است. به‌این منظور 400 دانش آموز ابتدایی شهر اصفهان به روش تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم از نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسش نامه‌ای متشکل از سؤالات خرده مقیاس راهبردهای خودنظم بخش میلر و همکاران(1996) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس سنتی و هوشمند تفاوت معناداری وجود نداشت ولی میزان استفاده دانش‌آموزان مدارس هوشمند از راهبردهای خودنظم بخش بالاتر بود همچنین در مدارس هوشمند راهبردهای خود‌نظم بخش رابطه بیشتری با عملکرد تحصیلی در این دانش‌آموزان داشت.}, keywords = {یادگیری خودنظم بخش,پیشرفت تحصیلی,مدارس عادی,مدارس هوشمند}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3084.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3084_d83901b0e477f1b278f50d22f5681b5d.pdf} }